! Du har sökt på ett annat registreringsnummer än det som hör till din nuvarande inköpslista.
Din nuvarande inköpslista kommer att raderas.

! Du har sökt på ett annat registreringsnummer än det som hör till din nuvarande inköpslista.

Träffsäkerhet
Kvalitet:
NY Ny originaldel eller reservdel av likvärdig kvalité.
A+ Nyligen bytt reservdel. Delen är bättre än bilens ålder/miltal och förväntade skick.
A Kontrollerad och testad del utan anmärkning. Delen är felfri och representerar bilens ålder och miltal.
Delen är användbar utan åtgärd.
A* A-detalj med reservation. Detaljen har tydlig information som klargör brist eller anmärkning.
M Miljödel. Återvunnen reservdel som oftast kan användas utan åtgärd.
Detaljen har/kan ha hög ålder/miltal och har utförlig anmärkning eller tydligt beskriven brist.


! Registreringsnumret du sökte på finns inte.

Kontrollera om du verkligen har skrivit rätt registreringsnummer. Om bilen är nyligen registrerad kan det ta ett par dagar innan den dyker upp i vårt register. Skicka i så fall en förfrågan till oss och skriv med registreringsnumret i meddelandet.

! Användaren finns redan i vårt kundregister. Om du har glömt bort ditt lösenord kan du klicka på "Glömt lösenordet?" så skickar vi ett nytt. Användaren finns redan men är spärrad. Kontakta kundtjänst för mer info. Användare med denna e-post finns redan i systemet.

!Inloggningen misslyckades. Om det var länge sedan du loggade in senast kan ditt konto kan ha låsts. Kontakta kundtjänst så hjälper de dig att låsa upp det.

Garantikoder

Garanti: A


Garantitid 12 månader eller 1000 mil vilket som först uppnås.

Delen ersätts med en likvärdig del eller krediteras kunden.

I- och urmontering ersätts enligt märkesfabrikantens gällande timprislista och tidverk för reklamationer.




Garanti: B


Garantitid 12 månader eller 1000 mil vilket som först uppnås.

Delen ersätts med en likvärdig del eller krediteras kunden.

I- och urmontering ersätts ej.




Garanti: C


Funktionsgaranti, kunden informeras om den status delen har.

Delen ersätts med en likvärdig del eller krediteras kunden.

I- och urmontering ersätts ej.

Returrätt inom 30 dagar, delen krediteras.

Kunden betalar fraktkostnader.



Kundtjänst öppet vardagar 8-17
Kundservice@allabildelar.se 

Du har ännu inte lagt till någon bil eller några bildelar till din inköpslista. Fyll i bilens registreringsnummer och önskad bildel i sökfälten till vänster.

Allabildelar - allmänna villkor för konsumentköp

Köp- och leveransvillkor sammanfattning

Alla priser är inkl moms.

För att beställa måste du kunna ta emot e-post för att bekräfta och fullfölja ett köp.

  • Du betalar säkert och smidigt med hjälp av Klarna Checkout. Där kan du välja mellan faktura, kreditkort och avbetalning. Företag kan endast välja Klarna Faktura. Om ett företag önskar avbetalning måste någon på firman genomföra köpet då Klarna Checkout endast accepterar personnummer idag, och inte organisationsnummer. 

Leveranstiden är beroende av godsets storlek. Beställer du delarna före kl 12 har du dem normalt dagen efter men leveranstider upp till 4 arbetsdagar kan förekomma. Alla försändelser sker med Posten.

Enligt konsumentköplagen har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, du betalar då själv returfrakten. Om delen är felaktig vid leverans eller går sönder inom 6 månader reklamerar du bildelen och vi ersätter den med en likvärdig.

Om du vill ångra ditt köp, reklamera eller har frågor om pågående leverans så loggar du in på Min sida och skriver in dina ärenden där så får du snabb kontakt med oss.

Allabildelar servas idag av 31 ledande bildemonterare. Det framgår i varje order från vilken av dessa bildemonterare er del kommer ifrån. Dessa bildemonterare benämns som ”partner” i resterande dokument.

Nedan kan du läsa mer detaljerat om köp- och leveransvillkor.

1. Vem får handla hos oss?

För att få handla hos oss måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt vara fri från betalningsanmärkningar. Vi förbehåller oss rätten att annullera en beställning av en person som har uppgivit felaktiga personuppgifter eller har betalningsanmärkning.

Allabildelar riktar sig till privatpersoner och företag.

2. Tillämpning

Dessa villkor gäller, om inte annat har överenskommits, för alla avtal som Allabildelars partner ingår med privatpersoner. Avtalet upprättas samtidigt som partnern bekräftar din beställning. Genom att beställa accepterar du de allmänna villkoren.

3. Prissättning

Samtliga priser som anges på hemsidan är angivna inklusive moms och totalpriset inkluderar frakt men inte eventuell faktureringsavgift.

4. Betalningsvillkor

Allabildelar samarbetar med Klarna AB ("Klarna") vid kortbetalning samt vid faktura och delbetalning. Vid köp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Klarna. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit.

Klarna Checkout

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout.

För mer information och de fullständiga villkoren för Klarna Checkout  kan du ta del av här.

5. Leverans- och fraktvillkor

Allabildelars partner samarbetar med Posten AB och levererar endast inom Sverige. Bildelarna skickas antingen till ditt lokala postombud eller direkt hem till dig beroende på försändelsens vikt och volym.

Leveransadress

Vid fakturabetalning med Klarna kan leveransadressen endast vara folkbokförd adress. Vid betalning med kort kan du dock ange annan leveransadress om bildelen exempelvis ska skickas direkt till bilverkstaden. Om du har andra särskilda önskemål avseende leveransen anger du det i meddelandet i din beställning. Allabildelars partner bär risken tills bildelen är avlämnad till kund. Observera att vid val av annan leveransadress övergår risken på dig när bildelen är avlämnad till angiven adress.

Leveranstid

Leveranstiden är, beroende på godsets storlek, normalt 3 - 4 arbetsdagar. Om beställningen avser mindre gods och är genomförd under arbetsdag före kl. 12.00, sker leverans normalt efterföljande arbetsdag. Om bildelen beställs innan den är demonterad tillkommer normalt ett par dagars leveranstid.

Beställer du flera bildelar kan godset komma i flera försändelser, dels eftersom bildelar ofta är svåra att sampaketera, dels för att bildelarna kan beställas från lager över hela landet. Leveranstiden kan variera för bildelar som beställs från olika lager. Allabildelars partner ansvarar inte för någon skada till följd av att de aviserade leveranstiderna överskridits.

Fraktalternativ

Det finns flera typer av frakt beroende på vikt och storlek:

  • Paket som väger upp till 20 kg levereras som postpaket till närmaste utlämningsställe. Anger du ditt mobilnummer vid beställning får du ett SMS när paketet finna att hämta ut.
  • Paket som väger mellan 20-35 kg eller skrymmande gods levereras som Företagspaket till närmaste Företagscenter. En avi skickas till dig när paketet finns att hämta på Företagscentret. Däremot skickas Företagspaket som är direkt aviserade till en företagsadress fram till dörren.
  • Paket som väger över 35 kg eller skrymmande gods som motorer, dörrar, huvar etc. skickas på pall eller i bur. Pallar körs ut till privatpersoner efter överenskommelse om dag. Om du inte är hemma på angiven tidpunkt får du själv hämta på godsterminalen alternativt betala för ny utkörning. Är pallen adresserad till ett företag körs godset ut direkt utan föregående avisering.
  • Om du anger en leveransadress (endast möjligt vid kortbetalning) till bilverkstad eller annat företag kommer Postens Företagspaket dörr till dörr att användas. Gods över 35 kg eller skrymmande gods som motorer, dörrar, huvar etc. kommer att skickas på pall eller i bur. Godset skickas direkt till företagets adress utan avisering. Är inte mottagaren anträffbar läggs en avi i lådan och kunden får själv kontakta Posten för att få godset utkört igen mot en avgift alternativt hämta godset själv.

För vidare information se Posten.

Outlösta paket

För outlösta paket, eller om mottagaren inte vill ta emot leveransen, debiteras en avgift för att täcka transport- och administrationskostnader.

  • Brev och paket upp till 35 kg: 250 kr
  • Paket över 35 kg: 450 kr
  • Halvpall (t ex motor): 700 kr
  • Helpall och bur: 950 kr

Klarna sköter dessa fordringar.

6. Mottagningskontroll av gods och anmälan av transportskada

Bildelar från Allabildelars partners levereras genom Postens försorg. Det åligger köparen/godsmottagaren att vid godsets mottagande undersöka att godsets transportemballage är oskadat och säkerställa att rätt antal kolli tas emot.

Om den levererade bildelens transportemballage uppvisar skador måste bildelen omedelbart packas upp för att se om något saknas eller är skadat. Om så är fallet ska en reklamation göras till Postens Kundtjänst eller via Postens hemsida www.posten.se. För information om tillvägagångssätt vid anmälan se här. Synlig skada reklameras omedelbart, dold skada inom 7 arbetsdagar. Vid frågor som rör anmälan om transportskada är du välkommen att kontakta din partner som står angiven vid köp.

I de fall köparen inte är densamme som godsmottagaren är det på köparens ansvar och skyldighet att informera godsmottagaren angående gällande villkor.

Köparen/godsmottagaren kan alltid vägra att ta emot en bildel som uppvisar skador på transportemballaget i samband med att den levereras. Köparen/godsmottagaren får inte själv skicka tillbaka skadat gods till Allabildelars partners. Det är Posten som ansvarar för att det skadade godset blir hämtat. Transportemballage, förpackningsmaterial, bubbelplast etc. måste sparas.

7. Ångerrätt

Vid köp i vår Internetbutik gäller lagstadgad ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen.

Du kan ångra ditt köp upp till 14 dagar (minst 7 arbetsdagar) från det att du tagit emot bildelen eller hämtat ut den via ditt Postombud. För att din ångerrätt ska gälla måste den returnerade bildelen vara i väsentligen oförändrat skick, det vill säga oanvänd och i oskadat skick. Allabildelars partners förbehåller sig rätten att granska returen och göra en bedömning om kraven för ångerrätt uppfylls. Först därefter kan returen till fullo godkännas och köpet hävas.

Om du utövar ångerrätten står du själv för returkostnaden. Om du utövar ångerrätten på grund av att bildelen inte passar står Allabildelars partners för returkostnaden under förutsättning att du vid beställningen har angivit korrekt registreringsnummer, samt att Allabildelars partners har givits en rimlig chans att kontrollera att vald bildel passar din bil. Eventuell återbetalning av returkostnad sker ej i samband med retur utan endast under förutsättning att returen godkänts i enlighet med vad som föreskrivs nedan.

För utövande av ångerrätten måste du meddela oss detta inom den föregivna perioden. Detta gör du genom att logga in på ditt konto (Min sida på Allabildelar), innan du returnerar till oss. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelsen!

När Allabildelars partner har fått tillbaka bildelen och godkänt returen sker återbetalning i normala fall inom några dagar. Beroende på betalningsmetod och handläggningstid hos respektive bank kan återbetalningen ta olika lång tid. Återbetalning sker dock, förutsatt att returen godkänts, senast 30 dagar från det att bildelen returnerats till Allabildelars partner.

Tänk på följande när du gör en retur:

  • Spara alla kartonger och förpackningsmaterial under de 14 dagar som ångerrätten gäller.
  • Paketera bildelen väl. Bildelen ska returneras på motsvarande sätt som du fick den levererad.
  • Du som kund ansvarar för transporten tillbaka till oss. Därför är det viktigt att du skickar bildelen rekommenderat.
  • Returnera bildelen i oanvänt och oskadat skick inom 14 dagar från det att du tog emot leveransen, eller hämtade ut varan via ditt Postombud.
  • Spara din retursedel. Retursedeln ska skickas med i försändelsen.

 

8. Fel i vara

Vid fel i varan kan du enligt konsumentköplagen kräva avhjälpande eller omleverans om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för Allabildelars partner.

Enligt konsumentköplagen måste du som köpare bevisa att felet på bildelen fanns redan vid köpet. Fel som uppkommer inom 6 månader från köpet antas dock vara ett ursprungligt fel om inte Allabildelars partner kan visa motsatsen.

Samtliga bildelar är kvalitetskontrollerade men säljs i "befintligt skick". Detta innebär att Allabildelars partners inte ansvarar för så kallade slitagedelar som kan ingå i bildelen. Med slitagedelar avses exempelvis remmar, spännrullar, vattenpumpar, tändstift, bromsbelägg etc.

Allabildelars partners ansvarar inte för fel som orsakats av felaktig montering. Bildelen ska monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer och/eller på ett fackmannamässigt sätt. För vissa reparationer krävs - enligt tillverkarens rekommendationer - att slitagedelar byts ut i samband med att bildelen monteras. Att bildelen ska monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer innefattar även en skyldighet för dig att ta reda på vilka komponenter som enligt tillverkaren ska ersättas med nya. Vänd dig alltid till auktoriserad verkstad eller till biltillverkaren vid minsta tveksamhet avseende montering och/eller de slitagedelar som ska bytas ut. Allabildelars partners ansvarar inte heller för fel som orsakats av olyckshändelse, vanvård, onormal användning eller liknande efter tidpunkten för bildelens avlämnande. Med onormal användning avses bl.a. tävlingsverksamhet och trimning.

Meddelande om fel i vara

Ett meddelande om fel måste lämnas till Allabildelars partner inom "skälig tid" efter det att du märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Om du reklamerar inom 2 månader anses det alltid som skälig tid enligt konsumentköplagen.

Tillvägagångssätt vid anmälan om fel i vara

Om du vill reklamera en bildel loggar du in på ditt konto (Min sida på Allabildelar), innan du returnerar paketet till oss. I förekommande fall ska reklamationen även innehålla information om att slitagedelar har bytts ut i samband med att bildelen monterats. Informationen ska lämnas i skriftlig form (kvitto eller annan dokumentation).

Returkostnader

Om du får en defekt eller fellevererad bildel kommer Allabildelars partner i händelse av retur att stå för returkostnaden. Om du returnerar en bildel som inte är defekt eller fellevererad står du själv för returkostnaden såvida du inte har utnyttjat din ångerrätt och vid beställningen angivit korrekt registreringsnummer, samt att Allabildelars partner har givits en rimlig chans att kontrollera att vald bildel passar din bil i enlighet med vad som föreskrivs i avsnitt 6 ovan.

Återbetalning

Eventuell återbetalning av pengar sker till ditt konto efter mottagande och godkännande av reklamationen.

Reklamationsfrist

Du har enligt konsumentköplagen rätt att reklamera fel i upp till 3 år från och med det datum bildelen levererades. Efter 6 månader måste dock du bevisa att felet på bildelen fanns redan vid köpet.

9. Mellanförsäljning

Allabildelars partners reserverar sig för mellanförsäljning. Allabildelars partner ska efter lämnad beställning av köparen utan ogrundat dröjsmål meddela köparen om eventuell mellanförsäljning. Avtal om köp enligt dessa villkor är slutgiltigt först då Allabildelars partner lämnar bekräftelse på att bildelen kan leveras.

10. Säkerhet och sekretess

Information om person- och kreditkortsnummer lagras inte av Allabildelar utan endast av våra betalningspartners DIBS och Klarna. Allabildelar lagrar endast information om själva ordern.

För att få handla av oss vill vi att du lämnar ett telefonnummer som vi kan nå dig på. Det använder vi bara om vi har frågor om din order, t.ex om en av våra säljare upptäcker att bildelen inte kommer att passa i din bil. Vi kommer inte att skicka reklam el. dyl. till dig på telefon eller mobiltelefon. Däremot använder vi ditt mobiltelefonnummer för att avisera ditt paket via sms, om du har fyllt i att du vill ha det så.

De personuppgifter som behandlas av Allabildelar lagras och/eller behandlas i vårt affärsdatasystem i enlighet med tillämpbar och gällande lagstiftning om skydd av personuppgifter. Till den del Allabildelar hanterar dina personuppgifter förbinder sig Allabildelar att respektera och skydda dessa uppgifter i enlighet med gällande lagstiftning.

På Allabildelar används sessions-, text-, och tredjepartcookies för att hantera besökarens interaktion med de olika sidorna, för att analysera besökssiffror samt för att hantera betalningar på ett säkert sätt. För att kunna använda Allabildelar fullt ut krävs att du accepterar cookies. Allabildelar lagrar ingen personlig eller känslig information i cookies.

Information om hur du stänger av eller sätter på cookies finns i hjälpfilerna för din webbläsare. I de flesta webbläsare är hanteringen aktiverad från början.

11. Företagsuppgifter

Nätbutiken drivs av Allabildelar i Sverige (bifirma till Recopart AB, org. nr 556663-6261). Företagets adress är Stora Kyrkogatan 4, 503 31 Borås, Sverige.

12. Kundtjänst

Har du frågor som rör Allabildelar är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Vi hjälper dig med frågor som rör exempelvis hur du handlar på Allabildelar, våra köpvillkor, din orderhistorik och reklamationer. Du kontaktar oss antingen per e-post kundservice@allabildelar.se eller via "Fråga oss" - funktionen på startsidan. Vi finns på plats måndag till fredag kl 08.00 - 17.00. Om du har en pågående leverans eller har upprättat ett konto hos oss, sker dialogen smidigast om du loggar in på ditt konto (Min sida på Allabildelar) och lämnar meddelande där eftersom du då kommer i direktkontakt med den säljare som expedierat din order.

13. Förbehåll

Allabildelar förbehåller sig rätten att annullera beställningar om det gäller felaktigheter såsom tryckfel vid tekniska problem eller massbeställningar. Vidare svarar vi inte för de uppgifter som återges i betalningsvillkoren i avsnitt 4. I denna del hänvisar vi till våra ansvariga betalningspartners. Fakta- och prisuppgifter, dokument och tillhörande grafik som publiceras på denna server kan innehålla tekniska och/eller grafiska och typografiska fel. Allabildelar friskriver sig från ansvar vad gäller varje sådan i denna server liggande information såväl från annan refererad information och/eller dokument inom eller länkad till denna publikation. Informationen häri ändras periodvis. Allabildelar förebehåller sig rätten till ändring av samtlig information, inklusive - men ej begränsat till - priser och produkterbjudanden utan föregående avisering och rätten att när som helst göra förbättringar och/eller ändringar i varje slag av innehåll på denna server utan skyldighet att på särskild plats informera därom.

Bildemonterare nära dig

Demonterare över hela landet säljer bildelar genom oss. Klicka på kartan för en större karta. När du loggat in på "Min sida" ser du din närmsta demonterare.